Aion aloittaa japanin opiskelun. Mistäköhön voisin tilata tai saada siihen sopivat kirjat?

Kysytty

Aion aloittaa japanin opiskelun. Mistäköhön voisin tilata tai saada siihen sopivat kirjat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Japanin kielen oppikirjoja löytyy runsaasti Suomen yleisesti kirjastoista. Joten omasta kotikirjastostasi saat varmasti lainattua tai ainakin tilattua japanin alkeisoppikirjan. Suomen kielellä on julkaistu muutama ihan hyvä alkeisoppikirja. Kannattaa tutustua ainakin Kawatan "Japanin kieli"-teokseen, jonka saa myös kuuntelukaseteilla varustettuna sekä Takako Karppisen "Japanin kielen alkeet"-teokseen.

Suomeksi on ilmestynyt myös kaksi suppeahkoa sanakirjaa eli Tero Salomaan "Japani-Suomi-sanakirja" sekä Igarashin ja Kauppilan "Suomi-japani-suomi : 5000 sanaa ja sanontaa". Niillä pärjää varmasti opintojen alkuvaiheessa. Vaativampaa käyttöä varten kannattaa lainata tai ostaa laajempi englanti-japani- ja japani-englanti-sanakirja. Niitä löytyy runsaasti yleisistä kirjastoista tai sellaisen voi ostaa myös suhteellisen halvalla kirjakaupasta.

Opinnot kannattaa aloittaa opettelemalla japanin kaksi tavukirjoitusjärjestelmää eli hiraganat ja katakanat. NIiden pänttäämisen jälkeen kieli avautuu aivan uudella tavalla. Kannattaa aina rohkeasti yrittää lukea kanoilla kirjoitettuja tekstejä, vaikket aina ymmärtäisikään niiden merkitystä. Hiraganojen ja katakanojen kirjoitusohjeet pitäisi löytyä kaikista alkeisoppikirjoista.