Otsikko
Aikanaan ylioppilaat vaihtoivat vappuna tumman talvilakin valkoiseen kesälakkiin. Minä päivänä syksyllä vaihdettiin takaisin talvilakkiin?

Kysytty

Aikanaan ylioppilaat vaihtoivat vappuna tumman talvilakin valkoiseen kesälakkiin. Minä päivänä syksyllä vaihdettiin takaisin talvilakkiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Matti Klingen kirjassa Suomen ylioppilas (Keuruu 1991) kerrotaan, että Suomessa mustaa ylioppilaslakkia käytettiin melko yleisesti vuosisadan loppuun asti. Suomessa mustan lakin syrjäytti valkoinen ylioppilaslakki, joka on ollut käytössä vuodesta 1865 alkaen. Kuitenkin Ruotsissa eri yliopistot olivat kehittäneet omia versioita ja käytäntöjä ylioppilaslakista. Esimerkiksi Lundin yliopistossa valkoista hattua käytettiin kesällä ja tummansinistä villaista hattua talvella. Talvinen ylioppilaslakki vaihdettiin päähän 4. lokakuuta ja sitä käytettiin 30. huhtikuuta saakka.