Otsikko
90-luvulla äitini luki minulle lastenkirjaa joka kertoi pojasta joka asui apteekin yläkerrassa. Muistan, että kirjassa oli puinen keinuhevonen(hevonen joka…

Kysytty

90-luvulla äitini luki minulle lastenkirjaa joka kertoi pojasta joka asui apteekin yläkerrassa. Muistan, että kirjassa oli puinen keinuhevonen(hevonen joka heräsi yöllä henkiin. Kirjassa oli myös kohta apteekkarin salmiakista. Kirja oli suomalaisen kirjailijan ja kuvittajan tekemä muistaakseni. Yrityksistäni huolimatta en löydä tätä kyseistä kirjaa mistään. Mikä kirja on kyseessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimäsi kirja voisi olla Irma Salon kirjoittama ja Riikka Tuomarin kuvittama lastenkirja Santeri ja hevonen (1990).

Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokannassa kirjaa kuvaillaan näin:

"Santeri asuu vanhan apteekin yläkerrassa monien enojen ja tätien ja muiden sukulaistensa kanssa. On uuden vuoden aatto ja valetaan tinaa. Santeri ei halua sulattaa kaunista tinakenkää, vaan säästää sen ja toivoo sen avulla saavansa kerran oikean hevosen. Kun hän pääsee Enon kanssa museoon, hän näkee vanhan keinuhevosen. Keinuhevonenkaan ei saa Santeria mielestään vaan karkaa museosta Santerin kotiin öisin."

Kuvan kirjan kannesta löydät helposti googlettamalla kirjan nimellä.

Kirja näyttää olevan lainattavissa verkkokirjastoalueellasi.

https://helle.finna.fi/Record/helle.174246