19471017 - 19480503 teki isäni sotilas aikansa sairaalassa, en tiedä mitä se on suomeksi. Isäni ei enää ole elossa. Iltaisin kun hän oli päivystäjä kirjoitti…

Kysytty

19471017 - 19480503 teki isäni sotilas aikansa sairaalassa, en tiedä mitä se on suomeksi. Isäni ei enää ole elossa.
Iltaisin kun hän oli päivystäjä kirjoitti hän monta, monta runoa ja lauluja.
Mistä voisin saada tietoa onko runot otettuja vai onko ne hänen tekemät.
Niitä on tosi paljon.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runojen etsiminen tietokannoista on usein hankalaa, varsinkin jos niiden tekijästä ei ole tietoa. Runokokoelmien sisältöjä ei nimittäin ole useinkaan luetteloitu tietokantoihin runo runolta.

On kuitenkin muutamia lähteitä, joista voit yrittää tarkastaa, ovatko runot peräisin joltakulta tunnetulta runoilijalta. Ainakin Lahden kaupunginkirjaston runotietokannasta runoja on mahdollista etsiä niiden alkusanoilla ja siten selvittää, kenen kirjoittamia ne ovat:
http://runotietokanta.kaupunginkirjasto.lahti.fi/
Tietokannassa kuitenkin on vain muista kielistä suomennettuja runoja, ei alun perin suomeksi kirjoitettuja.

Myös Kymenlaakson kirjastoilla on runotietokanta:
http://www.kirjasto.sci.fi/runokanta/

Kirjastokimppa Kirin kokoelmatietokannasta voi hakea runon nimellä ja runon alkusanoilla:
http://www.kaarina.fi/kirjasto/tiedonhaku/tietokannat/fi_FI/runoja/

Valitettavasti mitkään näistä lähteistä eivät ole kattavia. Vaikka etsimiäsi runoja ei niistä siis löytyisikään, se ei välttämättä tarkoita, että ne olisivat isäsi itse kirjoittamia.

Voisit tietysti myös käydä jossakin kirjastossa näyttämässä runoja; onhan mahdollista, että kirjastonhoitajat tunnistaisivat ne tai pystyisivät jäljittämään ne tavalla tai toisella. Jonkin yksittäisen runon alkusäkeet voit tietysti myös lähettää erillisenä kysymyksenä tähän Kysy kirjastonhoitajalta -palveluun mahdollisesti tunnistettaviksi, mutta suuren runomäärän selvittämiseen tätä kautta resurssit tuskin riittävät.