1.Voiko rekisteröity aatteellinen, yleishyödyllinen yhdistys..pidättäytyä ottamasta jäseniä ? Niin että yhdistyksessä olisi aina vain perustamisessa…

Kysytty

1.Voiko rekisteröity aatteellinen, yleishyödyllinen yhdistys..pidättäytyä ottamasta jäseniä ? Niin että yhdistyksessä olisi aina vain perustamisessa tarvittavat kolme henkilöä -tai siis vähin mahdollinen määrä pyörittämiseen.. Ja näin ollen hallitus ja päätösvalta pysyisi "omissa puikoissa?"

2.Onko mitään suoranaista eturistiriitaa sillä jos vaikka yhdistyksen puheenjohtajalla on oma erillinen yritys, vaikkapa toiminimi. Ja jolta yhdistys sitten ostaa palveluita?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

Eduskunnan kirjastossa emme valitettavasti osaa vastata oikeudellisiin kysymyksiin. Sinun kannattaa hankkia käsiisi teos:

Yhdistysoikeus. Halila, Heikki; Tarasti, Lauri. Alma Talent 2017. Viides, uudistettu painos

Se on keskeinen yhdistyksiä käsittelevä teos.