Otsikko
Kerrotaanko missään Peter Pan kirjassa siitä kun krokotiili nielaisee sen herätyskellon joka sitten tikittää krokotiilin mahassa?

Kysytty

Kerrotaanko missään Peter Pan kirjassa siitä kun krokotiili nielaisee sen herätyskellon joka sitten tikittää krokotiilin mahassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

J.M. Barrien kirjassa Peter Pan (Helsinki: Art House, 2002), s. 84, kapteeni Koukku sanoo: "se krokotiili olisi jo syönyt minut, ellei olsi käynyt niin onnellisesti, että se nielaisi kellon, joka tikittää nyt sen sisällä. Minä siis kuulen kellon tikityksen ja pötkin pakoon ennen kuin peto pääsee minun kimppuuni."

4 ääntä

Kommentit

Kerrotaanko missään siitä ajasta kun krokotiili nielaisee kellon?

J.M. Barrien tarina Peter Panista on innostanut myös muita kirjailijoita. Virallinen, eli Peter Panin oikeudet nykyään omistavan lontoolaisen Great Ormond Sreetin lastensairaalan hyväksymä jatko-osa on Geraldine McCaughreanin kirjoittama Peter Pan in Scarlet (suomennettu v. 2006 nimellä Peter Pan purppuran lumoissa).

Ajasta ennen Barrien kirjojen tapahtumia puolestaan ovat kirjoittaneet Dave Barry ja Ridley Pearson (Peter and the Starcatchers; Peter and the Shadow Thieves; Peter and the Secret of Rundoon). En tiedä kerrotaanko näissä tarkemmin krokotiilista ja herätyskellosta. Näitä kirjoja ei tietääkseni ole suomennettu.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että tapahtumat ja henkilöt näissä myöhemmin kirjoitetuissa kirjoissa voivat poiketa Barrien alkuperäisistä näkemyksistä.