Otsikko
1- paljonko kiryastokortti maksa? 2- Miksi tarvitset tunnusluvan? 3-…

Kysytty

Hei, 1- paljonko kiryastokortti maksa? 2- Miksi tarvitset tunnusluvan? 3- Kuinka monta lainaa minulla voi olla samanaikaisesti? 4- Kuinka pitkä on yleinen laina-aika? 5- Miten voin varata aineistoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaikkiin kysymyksiisi löydät vastauksen HelMet-verkkokirjasston www.helmet.fi kautta. Napsauta kohtaa "Ohjeita" ja sieltä "Käyttösäännöt".
1. Ensimmäinen kirjastokortti on maksuton.
2. Kirjastokortin lisäksi tarvitset tunnusluvun, kun haluat käyttää lainausautomaattia, haluat katsoa omia lainojasi, uusia niitä tai varata aineistoa HelMet-verkkokirjastossa. Tunnusluku tarvitaan myös muita verkkopalveluita varten sekä asiakastietokoneiden käyttöön. Tunnusluvun saat henkilökohtaisesti kirjastosta tai kirjastoautosta.
3.Sinulla voi olla samanaikaisesti korkeintaan 40 lainaa. Niistä voi olla enintään 5 konsolipeliä, 5 BD-levyä ja 5 DVD-levyä.
4. Yleinen laina-aika on 28 vuorokautta.
5. Aineistoa voit varata joko HelMet-verkkokirjaston kautta tai kirjastossa. Voit varata hyllyssä olevaa aineistoa puhelimitse ilman varausmaksua, kun noudat sen itse kyseisestä toimipaikasta.
Sinulla voi olla samanaikaisesti voimassa 30 varausta. Varaaminen on maksullista 18 vuotta täyttäneiltä. Lasten- ja nuortenosaston aineistosta ei kuitenkaan peritä varausmaksua. Noudettavista varauksista saat ilmoituksen kirjeellä, sähköpostilla tai tilaamalla maksullisen tekstiviestin.
Käsikirjasto- ja Bestseller-aineistoa ei voi varata.
Aineistosta, jota ei vielä ole rekisteröity kirjaston kokoelmiin, ei voi tehdä ennakkovarausta.

Sinun on syytä tutustua edellä mainittuihin käyttösääntöihin, ja varsinkin, jos kysymyksesi oli koulutehtävä. Voihan olla, että näin suoraan käyttösäännöistä kopioimalla vastauksesta on jäänyt jokain olennaista puuttumaan.