1. Missä kompassisuunnassa on linnunrata Inarin korkeudella? 2. Miten se näkyy esim valokuvassa (siis korkeus taivaanrannasta, kaltevuus)? 3. Onko sellaisia…

Kysytty

1. Missä kompassisuunnassa on linnunrata Inarin korkeudella?
2. Miten se näkyy esim valokuvassa (siis korkeus taivaanrannasta, kaltevuus)?
3. Onko sellaisia kuvia saatavilla ns "Public domain" ehdoilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Linnunrata on käytännössä kaikkialla Suomessa katsojan pään yläpuolella taivaankannen ylittävä himmeä "vyö", galaksimme sen yhdestä sivuhaarakkeesta katsottuna. Sille ei voi määrittää mitään yksittäistä kompassisuuntaa, koska se ulottuu - myös silloin kun on liian kirkasta sen näkemiseen - aina taivaanrannasta toiseen suunnilleen Joutsenen tähdistöstä Orionin tähdistön kautta. Linnunrata kyllä näyttää kiertyvän Maan pyörimisliikkeen takia tähtitaivaalla ja kellonajasta riippuen se on taivaalla eri "asennoissa", mutta koska sen näkeminen edellyttää melko täydellistä pimeyttä, edes kaamos-Lapissa tätä kiertymistä tuskin ympäri vuorokauden pystyy seuraamaan. Havainnotsijan leveyspiiriä tärkeämpi tekijä siinä, miten päin Linnunrata taivaalla milloinkin on, on siis kellonaika eli Maan pyörimisliikkeen hetki. Ursan tähtikarttaa voi muokata valitsemalla paikan (Ivalo on Inaria lähin tarjolla oleva), vuorokauden ja kellonajan. Näitä vaihtelemalla näkyy, miten Linnunrata kiertyy taivaankannella. Jotta Linnunradan sijainnin kaikkina kellonaikoina näkee, kannattaa valita "Tumma taivas". Esimerkiksi tätä kirjoittaessani Linnunrata näyttää Ivalossa - kuten myös Helsingissä - kulkevan "lounaasta koilliseen" (tähtikartassa itä on vasemmalla puolella, länsi oikealla) eli Joutsenen hallitsema ns. Kesäkolmio osoittaa suunnilleen etelään.

Linnunradan näkyminen valokuvassa riippuu siis ratkaisevasti kellonajasta ja siitä, mihin suuntaan kamera osoittaa (oletus tässä on, että kamerassa on normaali laajakulmalinssi, ei koko taivaanrantaa vangitsevaa erikoislinssiä). Useimmissa julkisuudessa liikkuvissa upeissa kuvissa se on enemmän tai vähemmän "pystysuorassa" kuva-alan keskellä, mutta Ivalossa nyt etelään päin otettavassa kuvassa se olisi noin 45 asteen kulmassa. Mutta voi se siis olla myös vaakasuorassa. Ihan taivaanrannan alareunasta sitä ei kuitenkaan löydä, toisin kuin ns. ekliptikan tasossa olevat useimmat planeetat ja Kuu, jotka seikkailevat usein taivaanrannassa ja sen alapuolellakin Suomesta katsoen.

Linnunradasta otetut valokuvat nauttivat tekijänoikeuden suojaa siinä missä muutkin ns. luontokuvat. Toisaalta on selvää, että varsinkin pelkästä tähtitaivaasta otettujen kuvien ottajan todentaminen voi olla suhteellisen vaikeaa, taivashan on kaikille identtinen kuvauskohde. Mutta jos googlaamalla "Linnunrata" tai "Milky way royalty free" löytyy sopiva kuva, jonka yhteydessä ei ole kuvaajan nimeä, tuskin sen käytöstä mitään ikävyyksiä seuraa.

Heikki Poroila