Ystäväni muisteli kuullensa joskus raumalaisen sanonnan, joka loppui suurinpiirtein näin: "...sanos Hakkri Iiro go byäräl gaadus". Hän ei muista, miten alku…

Kysytty

Ystäväni muisteli kuullensa joskus raumalaisen sanonnan, joka loppui suurinpiirtein näin: "...sanos Hakkri Iiro go byäräl gaadus".
Hän ei muista, miten alku meni ja se on vaivannut häntä jo vuosikaudet ...ja nyt se vaivaa minuakin. Vastauksen löytämiseksi olen lukenut kirjat Raumlaissi jaarituksi, Uussi raumlaissi jaarituksi, Mnää ja Tasala Vilkk ja Hakkri Iiro, Rojohoppe viimene reis, Umme ja pimjä, sekä Meripurakoj ja maamyyri, mutta missään näistä ei moista sanontaa löytynyt. Onkohan sitä edes olemassa?

Vastaus

Vastattu

Raumalaisen "Hakkri Iiro" sanontaa on jo haettu useasta lähteestä, mutta vielä se kannattaisi lähettää Suomalaisen Kirjallisuuden Seuralle osoitteeseen https://www.finlit.fi/

Kyseessä saattaa olla myös ns. sanoi-sananparsi, josta kerrotaan Leea Virtasen kirjassa "Suomalainen kansanperinne (1999, 226-227).