Otsikko
Yrjö Jyrinkoski esiintyi Tampereella koulussamme 1960-luvun lopulla. Hän lausui pitkähkön runon, jonka aiheena oli pojan ystävyys koiraansa. Runon lopussa…

Kysytty

Yrjö Jyrinkoski esiintyi Tampereella koulussamme 1960-luvun lopulla. Hän lausui pitkähkön runon, jonka aiheena oli pojan ystävyys koiraansa. Runon lopussa poika joutuu tappamaan koiransa. Kenenkähän runo mahtoi olla kysymyksessä?

Vastaus

Vastattu

Koira-aiheisista runoista on koottu kokonainen antologia. Sen sivuilta löytyi ainakin yksi näihin tuntomerkkeihin jotakuinkin sopiva runo. Unto Kupiaisen seitsensäkeinen runo on nimeltään lyhyesti "Koira". Se on julkaistu vuonna 1946. Tosin koiran isäntä tässä tapauksessa vaikuttaisi olevan aikuinen ihminen. Kertoja ikään kuin puhuttelee koiraansa ja muistelee yhteisiä hetkiä lemmikkinsä kanssa. Lopuksi hän ampuu koiran:

"Minä silitin koirani päätä vain

ja sitten ma ammuin sen.

Ja monta viikkoa jälkeenpäin

olin hyvin surullinen."

Saat koko runon sähköpostiisi. Toivottavasti tämä on se oikea.

Eläköön koira / toim. Kaarina Sala (Kirjayhtymä, 1992)