Yritän löytää seuraavanlaista teosta: nimenomaan kaunokirja, josta olisi myös elokuva, Suomen sota-ajan traumojen/tunnejälkien siirtymisestä seuraaville…

Kysytty

Hei,
Yritän löytää seuraavanlaista teosta: nimenomaan kaunokirja, josta olisi myös elokuva, Suomen sota-ajan traumojen/tunnejälkien siirtymisestä seuraaville sukupolville. Aineistohaun ja googlen avulla en löytänyt, osaisitteko te auttaa?

Vastaus

Vastattu

Kyseisillä ehdoilla löytyy hieman eri näkökulmista esimerkiksi seuraavia kotimaisia kaunokirja-elokuva -yhdistelmiä:

Kirkastettu sydän (1943)

Alkuperäisteos: Martta Haatanen: Kirkastettu sydän. Romaani suomalaisesta äidistä. Jyväskylä: Gummerus, 1943.

Lähellä syntiä (1955)

Alkuperäisteos: Larni, Martti: Lähellä syntiä. Helsinki: Suomen kirja, 1946.

Neiti talonmies (1955)

Alkuperäisteos: Hilja Valtonen: Neiti talonmies. Helsinki: Otava, 1954.

Evakko (1956)

Alkuperäisteos: Seppänen, Unto: Evakko. Helsinki: Otava, 1954.

Pojat (1962)

Alkuperäisteos: Paavo Rintala: Pojat. Helsinki: Otava, 1958.

Hylätyt talot, autiot pihat (2000)

Alkuperäisteos: Laila Hietamies: Hylätyt talot, autiot pihat. Helsinki: Otava, 1982.

Äideistä parhain (2005)

Alkuperäisteos: Heikki Hietamies: Äideistä parhain. Helsinki: Otava, 1992.

Ystävällisin terveisin,

Kansallisen audiovisuaalisen instituutin kirjasto