Yritän löytää sellaista kirjaa/karttaa, jossa olisi tarkasti piirretyt Täyssinän, Uudenkaupungin ja Turun rauhan rajat. Olen löytänyt vain pienikokoisia,…

Kysytty

Yritän löytää sellaista kirjaa/karttaa, jossa olisi tarkasti piirretyt Täyssinän, Uudenkaupungin ja Turun rauhan rajat. Olen löytänyt vain pienikokoisia, karkeita ja kaavamaisia karttoja, joissa ei ole paikkakuntia. Paras kirja, jonka olen löytänyt, on Karttakeskuksen Suomen historian kartasto (2007), mutta siinäkin on varsin pelkistetyt kartat. Netistä Googlettamalla löytyvät kartat ovat onnettomia. Jos saisin muutaman vinkin kirjoista, joissa on hyviä rajakarttoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näihin kirjoihin kannattaa tutustua:

Korhonen, Arvi: Suomen itärajan syntyhistoriaa
Julku, Kyösti: Suomen itärajan synty
Rantatupa, Heikki: Atlas: Suomen historia
Kangas, Tomi: Uudenkaupungin "siunattu" rauha: suuren Pohjan sodan ja isonvihan päätös

Näissäkin karttojen tarkkuus vaihtelee, mutta selaamalla selviää, löytyykö niistä etsimänne. Tätä kirjoittaessani kaikki neljä kirjaa ovat hyllyssä Jyväskylän kaupungin pääkirjastossa.

Jyväskylän yliopiston kirjaston vapaakappalekokoelmasta löytyy teos Rytkölä, Heikki: Kainuun raja: 400 vuotta itärajan muutoksia. Kaukolainaksi muista yliopistokirjastoista voi myös tiedustella kirjaa Arpiainen, Heikki: Uudenkaupungin rauhan 1721 raja Virolahdella. Näiden karttojen tarkkuutta en pääse kirjoja näkemättä tarkistamaan, mutta asiasanoituksen mukaan niissä on rajakarttoja, ensin mainitussa Täyssinän rauhan ja viimeksi mainitussa Uudenkaupungin rauhan ajalta.

Verkkopalvelu vanhakartta.fi lienee jo tuttu? https://expo.oscapps.jyu.fi/s/vanhakartta/page/etusivu