Yritän löytää erästä tiettyä Saksan aatehistoriaa käsittelevää teosta, tai tarkemmin natsi-Saksan ideologian kehittymistä, mien luotiin 'uusi saksalainen.. tai…

Kysytty

Yritän löytää erästä tiettyä Saksan aatehistoriaa käsittelevää teosta, tai tarkemmin natsi-Saksan ideologian kehittymistä, mien luotiin 'uusi saksalainen.. tai, niin, 'germaaninen' identiteetti' - Teoksella on muistakseni kaksi tekijää - enkä muista kumpaakaan - paitsi että ne, ainakin toinen nimi, ovat sillä tavalla erikoisia, että kun ne kuulee kerran, ei voi tietää miten ne kirjoitetaan ellei osa kenties ranskaa!. Kirjan tekijät kertovat (kirja tutkielma tai pitkä essee', että Saksan jäätyä romantiikan ajan kansallisuusaatteen valtioitten kehityttimisessä eräässä mielessä jälkijunaan - toista maailmansotaa edeltävät saksalaiset 'kulttuuripoliitikot' (?) ottivat tehtäväkseen luoda 'saksalaisen identiteetin ja maailmankuvan', sellaisen joka yhdistäisi hajanaisen Saksan (sillä ei ollut selvää kansallita-identiteettiä) . He käyttivät tähän'muokkaamiseen' (muitten muassa) sitä osaa kreikkalais-eurooppalaisen mytologiasta, joka vielä oli jäljellä, nimittäin 'dionysinen' osa (uusi arkkitehtuuri sai piirteitä tältä suunnalta, kolossaalista kreikkalaisuuden jäljittelyä mauttomuuteen asti'...'reaktionääristä'.. jotain tämän tapaista muistan. Kirja on suomennettu v2000, jälkeen. Se on esitelty YLE_radio1:ssä ehkä Liisa Vihmasen tai Eeva Luotosen ohjelmassa - siinä kirja esiteltiin yhtenä puheenvuorona keskustelussa jota Saksassa käydään siitä, mitä oikeastaan tapahtui, miten holokausti oli mahdollinen.

Mokähän kirja tämä mahtaa olla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisikohan kyseessä teos:
Philippe Lacoue-Labarthe & Jean-Luc Nancy: Natsimyytti
Tutkijaliitto, Helsinki 2002