Yritän jäljittää kirjoittamaani artikkelia varten erästä kotimaista rock-kappaletta ja sen esittäjää. Kappale soi muistikuvieni mukaan varsin taajaan…

Kysytty

Yritän jäljittää kirjoittamaani artikkelia varten erästä kotimaista rock-kappaletta ja sen esittäjää. Kappale soi muistikuvieni mukaan varsin taajaan RadioMafialla 90-luvun alkupuolella, mutta en ole onnistunut selvittämään, mistä tai kenen kappaleesta on mahtanut olla kyse.

Kappaleessa pääosassa oli Muumipeikko, joka kohtaa öisellä merenrannalla Mörön. Olennaista roolia kapaleessa esitti lyhty, jonka Muumipeikko vie lopussa Mörölle lohduksi.

Hahmothan ovat tuttuja Tove Janssonin kirjoista ja sittemmin myös tv-sarjasta. Itse kappale ei kuitenkaan ollut lastenlaulu, vaan itse asiassa hyvinkin tummasävyinen ja pelottava, jopa kauhutunnelmia tavoitteleva.

Eräs teoriani esittäjästä on Juliet Jonesin sydän, sillä muistikuvieni mukaan laulun esittäjällä oli samanlainen "nariseva" ääni kuin "Miksi naiset rakastuvat renttuihin" -kappaleessa. En ole kuitenkaan pystynyt varmentamaan tätä.

Google ja erinäiset musiikkitietokannat ovat niin ikään tarjonneet vesiperän, sillä kuten hyvin arvannette, kyseisillä hakusanoilla haaviin tarttuu paljon erilaista, niin kirjallisuutta kuin musiikkiakin... :-)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisiko kyseessä olla yhtyeen Inkvisitio kappale Muumilaaksossa? Se löytyy levyltä Kiirastuli ja helvetti (Poko rekords) ja on äänitetty 1991 (ks. http://aanitearkisto.fi/firs2/kappale.php?Id=Muumilaaksossa ). Sen on säveltänyt ja sanoittanut Eero Hyyppä, joka vaikutti Juliet Jonesin sydämessä. Alla olevalla sivulla löytyy vähän juttua Inkvisitiosta, http://www.sjoki.uta.fi/~latvis/yhtyeet/inkvisitio/index.html . Kannattaa katsella muutakin netistä hakusanoilla Inkvisitio Muumilaaksossa.