Ymmärrän kuula- ja rullalaakerin rakenteellisen eron, mutta en käyttötarkoituksen eroa. Miksi on olemassa nuo kaksi eri rakennetta?

Kysytty
20.1.2023

Ymmärrän kuula- ja rullalaakerin rakenteellisen eron, mutta en käyttötarkoituksen eroa. Miksi on olemassa nuo kaksi eri rakennetta?

Vastaus

Vastattu
23.1.2023

Hei,

Aiheesta on tehty Turun AMK:n opinnäytetyö, jossa asiaa selvitetään seuraavasti:

"Kuulalaakerit käyttävät pistekontaktia laakerin vierintäpintoihin, jolloin kitka on hyvin pientä ja laakeri liikkuu vaivattomammin. Kaikki kuorma kohdistuu vain yhteen pisteeseen. Nämä laakerit sopivat hyvin suuriin kierrosnopeuksiin, mutta eivät kestä suurta kuormaa. Tällaisia ovat esimerkiksi urakuulalaakerit, viistokuulalaakerit, pallomaiset kuulalaakerit, painekuulalaakerit sekä Y-laakerit.

Rullalaakerit hyödyntävät linjakontaktia laakerin vierintäpintoja vasten. Kun kontaktipinta on näin suuri, syntyy enemmän kitkaa kuin kuulalaakereilla, mutta samalla kuorman kesto paranee. Suuremman kitkan syntymisen johdosta nämä laakerit eivät kestä suuria kierrosnopeuksia. Tällaisia ovat esimeriksi lieriörullalaakerit, kartiorullalaakerit sekä pallomaiset rullalaakerit."

Lähde: Ilmanen, Milly. Opas Laakerin Valintaan. 2021. (Opinnäytetyö, Turun AMK)

Finna-tietue, josta löytyy linkki opinnäytetyöhön:

https://www.finna.fi/Record/theseus_tuamk.10024_508130

0 ääntä
Oliko vastauksesta sinulle hyötyä?
 
Haluatko jättää uuden kysymyksen? Lähetä se kysymyslomakkeen kautta.

Kommentoi vastausta

Ei muotoiluja

  • Sallitut HTML-tagit: <i> <b> <s>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.