Ylen sivuilla on artikkeli jossa kerrotaan L.H. Oswaldin Suomen-matkasta ja Kennedyn murhasta. Artikkelia on kommentoitu vilkkaasti ja eräs kommentoija kertoo,…

Kysytty

Hei!
Ylen sivuilla on artikkeli jossa kerrotaan L.H. Oswaldin Suomen-matkasta ja Kennedyn murhasta. Artikkelia on kommentoitu vilkkaasti ja eräs kommentoija kertoo, että seuraavana päivänä oli hänen syntymäpäivänsä ja hän muistaa, kuinka kaikkialla oli liput puolitangossa silloin.
Onko Suomessa todellakin liputettu, ihan valtakunnallisesti, murhatun USA:n presidentin kunniaksi heti kuolemaa seuraavana päivänä?

Vastaus

Vastattu

John F. Kennedy joutui salamurhan uhriksi 22.11.1963. Suomessa Kennedyn ampumisesta kerrottiin saman päivän iltauutisissa.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/09/11/john-f-kennedyn-murha#media=79…

Vielä samana yönä eduskunnassa pidettiin hiljainen muistohetki. Eduskunnan puhemies Kauno Kleemola lausui muistosanat ja valtion laitoksissa päätettiin järjestää lauantaina suruliputus. Myös yksityisiä kansalaisia kehotettiin siihen osallistumaan. Toinen yleinen suruliputus järjestettiin hautajaispäivänä maanantaina.

https://www.ts.fi/puheenvuorot/560410

Murhapäivän iltana myös Yleisradio muutti myöhäislähetystään ja soitti loppuillan surumusiikkia. Salamurha oli aikansa valtava uutinen ja mediatapahtuma. Reaktiot olivat järkyttyneitä ympäri maailmaa, kuten käy ilmi ajankohdan uutisoinnista. HS 23.11.1963

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ylen artikkelista ilmenee myös, että YLEn viikoittainen nuorten musiikkiohjelma keskeytettiin odottamatta aikataulun mukaista uutislähetystä. Koulutoverit kertoivat tästä seuraavana päivänä; minä olin ollut jo nukkumassa.

Kennedyn murha ei ollut ainoa tapahtuma, jonka vuoksi Yle (ainoa laillinen radiolähetysten tekijä) noihin aikoihin vaihtoi ohjelmansa surumusiikkiin uutisen tultua.

Muistettakoon, että laajoilla alueella Suomessa ei tuolloin vielä nähty tv-lähetyksiä (lähetysverkko laajeni hitaasti kohti itää ja pohjoista), ja tavallisesta kotiradiostakin kuului vain ns. yleisohjelma (kakkoskanava eli rinnakkaisohjelma tuli myöhemmin).

Kyllä rinnakkaisohjelma oli jo tuolloin olemassa ja myös kuultavissa kaikkialla maassa, viimeiset kuuluvuusalueen aukot Imatran seudulla ja Pohjois-Pohjanmaalla oli paikattu edellisenä kesänä (HS 24.6.1963).

Kennedyä ammuttiin kello 20:30 Suomen aikaa, ja hänet todettiin kuolleeksi kello 21. Ohjelmatietojen mukaan tuolloin oli yleisohjelman puolella tarkoitus tulla monien muistama kevyen musiikin ohjelma Kaleidoskooppi (21:00–22:00) ja rinnakkaisohjelman puolella Helsingin kaupunginorkesterin sinfoniakonsertti, kapellimestarina japanilainen Akeo Watanabe (20:05–21:45). Aivan varmaa tietoa en löytänyt, mutta molemmat ohjelmat lienee keskeytetty samalla tavalla heti kun kuolintieto saapui Suomeen.