Otsikko
YLE Teeman esittämässä Kuun pimeä puoli -sarjassa, ensimmäinen jakso, päähenkilön väitetään sairastavan husaarin nuhaa. Käännös lienee tehty suoraan venäjän…

Kysytty

YLE Teeman esittämässä Kuun pimeä puoli -sarjassa, ensimmäinen jakso, päähenkilön väitetään sairastavan husaarin nuhaa. Käännös lienee tehty suoraan venäjän kielestä, mutta kiinnostamaan jäi mistä sukupuolitaudista tässä onkaan kyse? Lisäksi onko tällaisia kansankielisiä tautinimityksiä kerätty kirjaston kokoelmiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Husaarin nuha on epäilemättä sama asia kuin huovintauti, joka on yksi kupan eli syfiliksen slangi- ja kansanomaisista synonyymeistä. Muita ovat esimerkiksi Ranskan tauti, sotilaantauti ja espanjantauti. Nämä ja runsaasti muita epävirallisia sukupuolielämään liittyviä ilmauksia löytyy esimerkiksi seuraavista kirjoista:
Jussila, Raimo, Seksisanat : suuri suomalainen seksisanakirja. Prometheus, 2010
Popp, Outi & Björkenheim, Päivi, Kättä pidempää : olennainen seksisanasto suomi-englanti-suomi. Ajatus, 2008