Yksi vinkkasi tätä paikkaa, jos löytäisin kirjani. Jos joku sieltä tunnistaisi kyseisen kirjan minkä nuorena luin, en kuollaksenikaan muista nimeä ja kyse on…

Kysytty

Moi! Yksi vinkkasi tätä paikkaa, jos löytäisin kirjani. Jos joku sieltä tunnistaisi kyseisen kirjan minkä nuorena luin, en kuollaksenikaan muista nimeä ja kyse on kirjasta mihin kiinnyin todella paljon. Nyt haluaisin lukea kirjan nostalgian vuoksi uudelleen ja tarvitsisin kirjan nimen. Tässä muutamia seikkoja mitä muistan:

- Kirjan aika sijoittuu jo älypuhelimien aikaan
- Kirjan päähenkilö oli nuori teinityttö
- Päähenkilö oli tyypillinen teini, vastusti vanhempia, halusi mielummin olla omissa oloissaan jne.
- Kirja kertoi paljon ajasta, kun päähenkilö pelasi Wordfeudia (muistan tämän koska itse pelasin kyseistä peliä ja pelaan edelleen kirjan lukemisen seurauksena). Peli on siis kaksinpeli, missä täytyy muodostaa kirjaimista sanoja. Kirjassa kuvailtiin paljon pelien kulkua myös
- Päähenkilö viestitteli paljon nuoren pojan kanssa pelin chatin kautta
- Miljöönä toimi mielestäni auto, hänen perhe ja hän olivat matkalla muistaakseni laskettelemaan ja jäivät lumipyräkän vuoksi jumiin autotielle
- Jossain vaiheessa he kuitenkin saapuivat muistaakseni laskettelukeskuksen tapaiselle resortille/majalle, luonnollisesti tyttöä ei tämä kiinnostanut vaan jatkoi pojan kanssa pelaamista ja viestittelyä (villi veikkaus Alppien seutu tai ehkä jossain muualla Sveitsin alueella)
- Luin kirjan ihan suomeksi, mutta veikkaan että on käännös, koska päähenkilön nimi ei ollut suomalainen
- Luin kirjan varmasti välillä 2013-2015

Kirjastosta olen jo kysellyt ja etsinyt. En muista miltä kirja näytti, mutta se oli selvästi nuorille suunnattu, jännityskirjalta vaikutti.

Kiitos jo valmiiksi!

Vastaus

Vastattu

Etsitty kirja saattaisi olla Malin Stehnin päiväkirjaromaani Kadonnut (Stabenfeldt, 2013). Siinä päähenkilö Alician (Alli) Wordfeud-harrastus on varsin keskeisessä osassa kautta kirjan.

"Alli joutuu viettämään joulun syrjäisessä tunturimökissä isänsä ja isän ärsyttävän tyttöystävän Rositan kanssa. Mökillä ei ole matkapuhelinverkkoa, ja viihdykkeet ovat muutenkin kortilla. Onneksi mökin naapurissa asuu söpö vaikkakin leuhka Anton. Kostoksi isälleen Alli päättää pilata joulun murjottamalla ja äksyilemällä. Mutta sitten tapahtuu jotain, mikä järkyttää Allin koko maailmaa, eikä mikään ole enää niin kuin ennen." [kirjan takakansiteksti]

Kadonnut | Kirjasampo