Yksi presidenttijohtoisen järjestelmän muunnoksista, mm. Ranskan, aiemmin Suomenkin valtiomuoto on sellainen, jossa presidentti käyttää laajaa poliittista…

Kysytty

Yksi presidenttijohtoisen järjestelmän muunnoksista, mm. Ranskan, aiemmin Suomenkin valtiomuoto on sellainen, jossa presidentti käyttää laajaa poliittista valtaa mutta maassa on myös pääministerijohtoinen, parlamentaarinen hallitus. Toinen presidenttijohtoisen järjestelmän muunnos on ainakin sellainen, että presidentti on myös hallituksen johdossa eikä pääministeriä ole mutta hallituksen (presidentin ja ministerien) tulee nauttia parlamentin luottamusta. Tuota ensiksi selostamaani järjestelmää kutsutaan puolipresidentiaaliseksi järjestelmäksi. Onko tuolle toisellekin selostamalleni järjestelmälle jokin.erityinen nimitys?

Vastaus

Vastattu

Maailmassa on laskutavasta riippuen hieman vajaa kaksisataa valtiota. Jokaisella niistä on ainutlaatuinen ja omalaatuinen poliittinen järjestelmä. Vaikka valtiosääntöoikeudelliset periaatteet olisivat samanlaisia, kuten esimerkiksi Kansanyhteisön valtioissa, jokaisen maan omat historialliset kokemukset ja perinteet vaikuttavat ainutlaatuisella tavalla poliittisen järjestelmän toimintaan.

On tietenkin mahdollista laatia erilaisia luokitteluja tai taksonomioita maailman poliittisista järjestelmistä (system of government). Näissä luokitteluissa käytetään juuri tällaisia luokkia kuin presidentiaaliset, puolipresidentiaaliset tai semipresidentiaaliset valtiomuodot.

Yksikään näistä luokitteluista ei pysty täsmällisesti kuvaamaan tietyn valtion poliittista järjestelmää, koska jokaiseen valtiosääntöön liittyy paljon poikkeuksia ja poikkeusten poikkeuksia. Tästä syystä politiikan tutkijat ovat pyrkineet pois tällaisista yleisistä luokitteluista ja ehdottaneet täsmällisempiä ja yksityiskohtaisempia luokittelumuotoja.

Alan Siaroff on esimerkiksi ehdottanut, että puolipresidentiaalisuus tulee korvata neljällä yksityiskohtaisemmalla luokituksella:

presidenttijohtoiset poliittiset järjestelmät

presidentin johtamat parlamentaariset järjestelmät

presidentin ohjaamat parlamentaariset järjestelmät

parlamentaariset järjestelmät, joissa on edustuksellinen presidentti

Mielestäni vastaus kysymykseesi on presidentin ohjaama parlamentaarinen järjestelmä.

Monet tutkijat jakavat puolipresidentiaalisen järjestelmän useisiin eri alatyyppeihin. Voi hyvin myös sanoa, että kuvaamasi tilanne on puolipresidentiaalisen järjestelmän eräs alatyyppi. Ymmärtääkseni tällainen poliittinen järjestelmä on esimerkiksi Etelä- Afrikassa.