Yksi kirja on ollut etsinnässä jo tosi pitkään, mutta en vaan saa päähäni kirjan nimeä. Se on siis tosi vanha, oisko jopa 40-,50-, tai 60-luvulta. Se on vähän…

Kysytty

Hei,

Yksi kirja on ollut etsinnässä jo tosi pitkään, mutta en vaan saa päähäni kirjan nimeä. Se on siis tosi vanha, oisko jopa 40-,50-, tai 60-luvulta. Se on vähän kuin vanhat koulun lukukirjat aikoinaan. Siinä oli tosi paljon erilaisia pieniä tarinoita, mut en muista niittenkään nimiä. Joku oli tytöstä, joka valvoi myöhään, eikä jaksanut sitten aamuisin herätä kouluun, poika myöhästyi koulusta nukuttuaan pommiin ja näin myös myöhästyi luokkaretkeltä. Jonkun isä oli hirveen sairas siinä ja se kuolikin. Nää on siis kaikki eri tarinoita. Nää kaikki tarinat ovat vähän semmosia, että niissä on opetus. Kirjan kannessa oli muistaakseni poika, joka leikki hiekkaatikossa tms. Ei kovin värikäs kirja. Vanhanajan kuva kannessa ja sisältä kuvat ovat joko punaista tai vihreää. Ei muita värejä. Se on tosiaan vissiin joku vanha lukukirja tms. Saako mitään selvää mun sepustuksesta mikä voisi olla? Sitä oon etsinyt kauan netistä. Mulla oli se kirja nimittäin aikoinaan naapurilta saatuna. Itse oon syntynyt vasta 80-luvulla.

Vastaus

Vastattu

Voisiko kyseessä olla Aili Somersalon kirja Terveyssatuja, josta on ilmestynyt kolme painosta vuosina 1927, 1943 ja 1951?

Myöhemmissä painoksissa on kuvitus, kansikuvakin on erilainen.