Otsikko
Yhdistyksemme hallituksen kokouksessa eräs hallituksen jäsen joutui poistumaan kesken kokouksen noin 15 minuutiksi. Hänen poissaollessaan kokous jatkui…

Kysytty

Yhdistyksemme hallituksen kokouksessa eräs hallituksen jäsen joutui poistumaan kesken kokouksen noin 15 minuutiksi. Hänen poissaollessaan kokous jatkui normaalisti ja käsittelimme asiaa, josta hallitus joutui äänestämään. Asian käsittely ja äänestys oli ohi ja asia päätetty poistuneen jäsenen palatessa takaisin. Nyt meitä vaivaa, toimimmeko väärin, kun äänestimme em. jäsenen poissaollessa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos poistumaan joutunut ei itse pyytänyt kokouksen keskeyttämistä poissaolonsa ajaksi, eikä kyseinen äänestykseen johtanut asia ollut kokouksen pääasia, on vaikea keksiä perusteluita, joilla hallituksen toimintaa voisi moittia. Pöytäkirjaan on kuitenkin kohteliasta merkitä tuo poissaolo ja tieto siitä, ettei poistumaan joutunut osallistunut äänestykseen.

Moitittavuutta ratkaisuun voisi olla korkeintaan siinä tapauksessa, että äänestys oli täpärä ja poistumaan joutuneen ääni olisi voinut ratkaista päätöksen suuntaan tai toiseen. Tästä ongelmasta hallitus selviää palaamalla asiaan ja äänestämällä uudelleen. Jos poistumaan joutunut haluaa, hän voi myös pyytää merkittäväksi pöytäkirjaan oman kantansa äänestykseen joutuneessa asiassa.

Vastaavilla tavoilla voidaan menetellä, jos joku hallituksen äänivaltainen jäsen saapuu kokoukseen myöhässä, eikä sen takia ehdi osallistua äänestykseen.

Heikki Poroila