Voitko etsiä kirjan jossa olsi tietoa miten voi tehdä hamsterille valjaat koska niitä myydään kaupoissakin.

Kysytty

Voitko etsiä kirjan jossa olsi tietoa miten voi tehdä hamsterille valjaat koska niitä myydään kaupoissakin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsin tietoa hamsterin valjaista sekä kirjastossa olevista hamsterinhoito-oppaista että internetistä. Melko yleinen mielipide tuntui olevan, että hamsterille ei pitäsi laittaa valjaita ollenkaan, koska hamsterin ruumiinrakenne on sellainen, että hamsteri pääsee valjaista helposti karkuun. Valjaat saattavat myös puristaa liikaa. Mm. Suomen hamsteriyhdistyksen sivuilla kerrotaan näin. Ohjeita tai kaavoja valjaiden tekemiseen ei löytynyt. Koska valjaita ei hamsterille suositella, itsetehdyt valjaat tuskin ovat sen mukavammat tai turvallisemmat. Jos nyt kuitenkin haluat tehdä hamsterillesi valjaat voit ehkä tehdä ne kaupan valjaita mallina käyttäen. Halvemmaksi itsetehdyt valjaat tuskin tulevat.

Lähde:
http://www.hamsteriyhdistys.net/faq.php