Otsikko
Voisitteko antaa esimerkkejä suomalaisista kirja-klassikoista? Kirjan tulisi olla realismia ja mieluiten lyhyt.

Kysytty

Voisitteko antaa esimerkkejä suomalaisista kirja-klassikoista? Kirjan tulisi olla realismia ja mieluiten lyhyt.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Keskeisiä suomalaisia realisteja ovat Minna Canth ja Juhani Aho, molemmat eivät tosin ole puhtaasti pelkästään realisteja vaan kirjoittivat eri tyyleillä. Kummankaan teokset eivät ole paksuja, mutta sisältö on vankkaa. Canthilta kannattaa tutustua esimerkiksi näytelmiin Papin perhe, Työmiehen vaimo ja Anna-Liisa sekä novelliin Kauppa-Lopo.

Juhani Ahon teoksista keskeisiä ovat Rautatie, Papin tytär, sen jatko Papin rouva sekä Juha.

Joel Lehtoselta kannattaa lukea Putkinotko-sarja, johon kuuluvat romaanit Kerran kesällä (1917) ja Putkinotko (1919-1920) sekä novellikokoelma Kuolleet omenapuut (1918), lisäksi novellikokoelma Korpi ja puutarha (1923) sisältää Putkinotko-sarjaan liittyviä novelleja. Muista Lehtosen kirjoista kannattaa lukea esimerkiksi Rakastunut rampa.

Lisätietoa Lehtosesta ja hänen teoksistaan saat Savonlinnan kaupunginkirjaston ylläpitämältä Joel Lehtosta esittelevältä nettisivulta http://www.savonlinna.fi/kirjasto/LehtoNet/Lehtosjako.htm Kai Laitisen Suomen kirjallisuuden historiasta, teoksesta Suomen kirjallisuus V sekä Pekka Tarkan väitöskirja Putkinotkon tausta, jossa analysoidaan mm. Lehtosen kirjojen henkilöitä.