Voisitko kertoa Kari Hotakaisen lapsuudesta, harrastuksista, kouluista ja opiskelusta,lapsista ja poliittisista tehtävistä?

Kysytty

Voisitko kertoa Kari Hotakaisen lapsuudesta, harrastuksista, kouluista ja opiskelusta,lapsista ja poliittisista tehtävistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kari Hotakainen on syntynyt 1957 Porissa. Turun Sanomien julkaisemassa jutussa 5.12.02 hän kertoo olevansa "maalta, seudulta jossa ei ollut paljon edes katuvaloja". 1970-luvun alussa hän on asunut Rautalammilla Pohjois-Savossa. Tämä ilmenee Helsingin Sanomissa 25.2.2001 julkaistusta artikkelista, jossa hän kertoo siitä, kuinka suuri vaikutus tuolloin uudella Mikko Niskasen ohjaamalla elokuvalla Kahdeksan surmanluotia oli häneen, Rautalammin kylään ja ehkä koko Suomen maaseutuun. Anna-lehden (nro 37, 1999) artikkelissa Hotakainen kertoo viettäneensa osan lapsuudestaan myös Pihtiputaalla. Hän kertoo kirjoittaneensa Ystäväni-kirjoihin, että "inhoan käärmeitä ja tyttöjä, mieliruokani ovat lihapullat ja haaveenani on tulla ammattijalkapalloilijaksi". Eeva-lehden artikkelissa (nro 9, 2006) hän kertoo nuoruudessaan olleensa sulkeutunut ja vähäpuheinen. Jalkapallo- ja jääkiekkoharrastusten lopettaminen murrosiässä oli ollut erityisen masentavaa. Kirjoja hän sanoo alkaneensa lukea vasta 17-vuotiaana, nuorisokirjallisuus jäi väliin.
Kari Hotakaisen käymää koulua en onnistunut selvittämään, mutta opintoja hänellä on ainakin Helsingin yliopistosta, jossa hän on opiskellut kotimaista kirjallisuutta. Läpikäymissäni lehtijutuissa Kari Hotakainen ei juurikaan kerro perheestään, mutta muutamassa jutussa oli kuitenkin maininta vaimosta ja kahdesta tyttärestä. Myöskään varsinaisista poliittisista tehtävistä ei ole tarkempaa tietoa, mutta kirjojensa ja antamiensa haastattelujen perusteella Hotakaista pidetään yleisesti yhteiskunnallisesti kantaaottavana kirjailijana. Enemmän tietoa Hotakaisen kirjoista saat mm. BTJ Kirjastopalvelun julkaisemista lähdeteoksista Kotimaisia nykykertojia 1-2 ja Kotimaisia lasten- ja nuortenkirjailijoita 3.Hyviä nettilähteitä Kari Hotakaisesta ovat mainitsemasi Wikipedian lisäksi Helsingin kaupunginkirjaston Sanojen aika-sivusto osoitteessa http://kirjailijat.kirjastot.fi/fi-FI/ ja Kari Hotakaisen kustanjan WSOY:n sivut osoitteessa http://www.wsoy.fi/index.jsp. Lisäksi sinun kannattaa tarkistaa tämän samaisen Kysy Kirjastonhoitajalta-palvelun arkisto, monet muutkin ovat jo kysyneet Hotakaisesta ja saat varmasti hyödyllistä tietoa myös vanhemmista vastauksista.