Otsikko
Voisinko saada apua termien metakieli ja metalingvistinen/metalingvistiikka määrittelyssä? Mistä (esim. netistä) löytyisi kunnolliset määritelmät?

Kysytty

Voisinko saada apua termien metakieli ja metalingvistinen/metalingvistiikka määrittelyssä? Mistä (esim. netistä) löytyisi kunnolliset määritelmät?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Metakieli on, Uuden suomen kielen sanakirjan mukaan, tieteen kieli, jolla kuvataan toista kieltä tai muuta symbolijärjestelmää.

Yleisen kielitieteen professorin, Fred Karlssonin mukaan metakieli on erityiskieltä, jollaisia eri tieteet ovat kehittäneet ilmaistaakseen täsmälliseti tutkimuksen tulokset. Kielitieteissä on yleistä, että metakielenä on jokin luonnollinen kieli, jota täsmennetään teoreettisilla käsitteillä (ks. "Yleinen kielitiede").

Metateksteillä tarkoitetaan puolestaan tekstejä teksteistä: metateksti kertoo, millä tavoin teksti etenee, toisaalta se myös arvottaa tekstiä(ks. Iisa ja Piehl "Tekstintekijän käsikirja").

Tutkielmissa verrataan ja arvioidaan yleensä useanlaisia määritelmiä keskenään, esim. arkimääritelmiä, sanakirjamääritelmiä ja etenkin operationaalisia määritelmiä. "Kunnollinen" määritelmä on määritelmä. joka on hyödyllinen tutkielman kannalta. On tärkeätä, että määritelmät haetaan arvovaltaisista lähteistä. Lue määritelmistä esim. Kakkuri-Knuuttilan kirjasta "Argumentti ja kritiikki".

Metakielen määritelmiä on hankala löytää. Jo tehdyistä tutkielmista ja artikkeleista voi katsoa, miten muut ovat ratkaisseet määrittelemisen ongelman. Osoitteesta www.linneanet.fi löydät tietokantoja (LINDA, HELKA, ARSKA), joita voit hyödyntää tiedonhaussa.

HELKA-tietokannasta löytyy Annika Rastion tutkielma "Kielikylpylasten metalingvistinen kehitys: katsaus 4-5 -vuotiaiden kielelliseen tietoisuuteen",
Arska-tietokannasta löytyi viite Tuija Virtasen artikkeliin "Notes on metatext", joka on teoksessa "English in zigs and zags". Ruotsinkielinen artikkeli "Metatext" löytyy julkaisusta Språkvård(2007), jota voi lukea esim. Helsingissä Metsätalossa, humanistisen tiedekunnan kirjastossa.