Voisiko universumi olla sellainen että ikuisen paluun teoria toteutuisi?

Kysytty

Voisiko universumi olla sellainen että ikuisen paluun teoria toteutuisi? Eli universumi joskus räjähtäisi uudestaan ja toistuisi aina samalla tavalla loputtomasti. Tämän teorian mukaan olisin siis elänyt elämäni täysin samanlain jo äärettömän monta kertaa ja tulisin elämään äärettömän monta kertaa täysin samalla tavalla. Eli omasta näkökulmasta siten että kun kuolisin niin saman tien sen jälkeen huomaisin taas olevani pikkulapsi ilman mitään muistikuvia että elämä on jo monesti eletty. Oikeasti tuossa välillä olisi mennyt käsittämättömän kauan aikaa mutta se tuntuisi hetkeltä koska omaa elämää ei sillä välillä ollut.

Vastaus

Vastattu

Iltalehti 8.11.2019 uutisoi:"Universumin muodosta on käyty kosmologipiireissä pitkään kiivasta väittelyä, mutta nykyisin yleisesti vallalla olevan käsityksen mukaan universumi on litteä ja ääretön. Siten esimerkiksi valonsäde, joka lähetetään eteenpäin, jatkaa matkaansa suoraviivaisesti ikuisesti palaamatta koskaan takaisin.

Kuitenkin maanantaina Nature Astronomy -lehdessä julkaistun uuden tutkimuksen mukaan universumin muoto on ehkä käsitetty väärin. Tutkimuksessa vedotaan Planckin avaruusobservatoriossa tehtyihin mittauksiin kosmisesta taustasäteilystä. Ne antavat viitteitä siitä, että universumi olisikin muodoltaan enemmän pallon kaltainen ja äärellinen. Näin ollen suoraan eteenpäin lähetetty valonsäde voisi periaatteessa palata joskus takaisin lähtöpisteeseensä.

Johtopäätös tehtiin, kun havaittiin, että universumissa esiintyy luultua enemmän valon taittumista ja venymistä aika-avaruudessa painovoimakenttien vaikutuksesta. Päätutkija Alessandro Melchiorri roomalaisesta Sapienzan yliopistosta katsoo tämän johtuvan siitä, että universumin muoto on erilainen kuin on luultu. Universumissa on luultua enemmän pimeää ainetta, joka taivuttaa maailmankaikkeuden äärellisesti palloksi." https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/b377e3ef-96a5-48db-b61d-e9e255ab6b3b

Kukaan ei kuitenkaan tiedä, mitä tämä tarkoittaisi ja miten ihminen kokisi.

Filosofi Friedrich Wilhelm Nietzsche on pohtinut ikuisen paluun teemaa. Pekka Mannisen Pro-gradu työ valottaa tätä aihetta.  https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/92593/gradu00484.pdf?sequence=1&isAllowed=y