Otsikko
Voisiko Suomessa olla yksityinen yliopisto?

Kysytty

Voisiko Suomessa olla yksityinen yliopisto?

Vastaus

Vastattu

HELBUS eli Helsinki School of Business on Suomessa toimiva yksityinen yliopisto. Se tarjoaa maksullisia kauppatieteiden opintoja. Tutkintojen sisältö ei kuitenkaan ole samanlainen kuin Suomen valtion rahoittamissa yliopistoissa.

Suomessa yliopistoja säätelee yliopistolaki ja yliopistojen rahoitus tulee pääosin valtiolta. Valtion virallisen koulutusjärjestelmän mukaisia tutkintoja ei voi ostaa tai myydä, mutta yksityiset koulutuksenjärjestäjät voivat perustaa maksullisia opinahjoja ja tarjota maksullisia tutkintoja.

1 ääntä

Kommentit

1918 perustettu Åbo Akademi oli aluksi säätiöpohjainen. Se sai valtion tukea, ja vasta 1981 siitä tuli valtiollinen yliopisto.

"Yksityisten korkeakoulujen osuus kaikkien korkeakoulujen opiskelijamäärästä, professorin viroista ja varoista oli 1970-luvun alussa noin kolmannes. Muutos oli kuitenkin nopea: Tampereen ja Turun yliopistot valtiollistettiin vuonna 1974 ja Svenska handelshögskolan vuonna 1975. - -
Vaasan kauppakorkeakoulu [nyk. yliopisto] siirtyi valtion omistukseen 1.8.1977."

Vaasan yliopiston 50-vuotishistoriikki