Voinko saada oman kirjastoni kautta jotenkin eri yliopiston pro gradu -töitä tai väitöskirjoja?

Kysytty

Voinko saada oman kirjastoni kautta jotenkin eri yliopiston pro gradu -töitä tai väitöskirjoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asiakas voi tilata oman kirjastonsa kaukopalvelun kautta lainaan sellaisia julkaisuja, joita ei ole saatavilla omassa kirjastossa tai omalla paikkakunnalla. Kaukolainatilauksen voi tehdä kirjastojen neuvontapisteissä. Kaukolainaus on maksullista. Kirjasto perii kaukolainasta oman varausmaksunsa lisäksi lähettäjäkirjaston määräämät maksut. Suomen tieteellisistä kirjastoista tilattujen kaukolainojen hinta on noin 6-12 €.

Eri kirjastoilla ja yliopistoilla on erilaiset käytännöt siitä, mitä aineistoa annetaan kaukolainaksi. Pro gradu -töiden kaukolainauksessa voi olla rajoituksia. Joitakin töitä ei saa kaukolainaksi ollenkaan, jotkut voivat olla saatavilla ainoastaan mikrokortteina tai luettavissa vain sähköisessä muodossa. Joitakin pro gradu -töitä voi saada kaukolainaksi vain lukusalilainana, jolloin niitä ei saa lainaksi kotiin. Oman kirjastosi kaukopalvelu selvittää lähettävältä kirjastolta, voiko haluamaasi pro gradu -työtä saada kaukolainaksi. Väitöskirjojen kaukolainauksessa ei yleensä ole rajoituksia.

Jyväskylän kaupunginkirjasto - Keski-Suomen maakuntakirjaston kaukolainauksesta löytyy lisää tietoa sivulta: http://www.jyvaskyla.fi/kirjasto/maakunta/kaukopal.html