Voinko saada esimerkiksi helmet kirjastokortin etänä (ilman että käyn paikan päällä), jotta voisin lainata helmet kirjastosta löytyviä e-kirjoja?

Kysytty

Voinko saada esimerkiksi helmet kirjastokortin etänä (ilman että käyn paikan päällä), jotta voisin lainata helmet kirjastosta löytyviä e-kirjoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helmet-kirjastokortin voi saada vain käymällä jossakin Helmet-kirjastossa. Syynä on se, kirjastokortin saajilta tarkistetaan henkilöllisyys ja kortin saajalla täytyy olla jokin kuvallinen henkilöllisyystodistus mukanaan. Helmet-kirjastokortin voi saada jokainen, jolla on Suomessa osoite.

https://www.helmet.fi/fi-FI/Info/Asiakkaana_kirjastossa

Ne asiakkaat, jotka esimerkiksi terveydentilan tai liikkumisesteen vuoksi eivät pääse kirjastoon, voivat valtuuttaa perheenjäsenensä tai tuttavansa hoitamaan kirjastoasiat puoletaan. Tällöin puhutaan joustoasiakkuudesta. Tällöin itse asiakkaan ei tarvitse käydä kirjastossa, mutta hänen valtuuttamansa henkilön tietysti täytyy.

Joustoasiakkauus