Otsikko
Voinko perustaa kirpputorin omaan kotiini, niin että möisin siellä omia tavaroitani, jotka olen joskus ostanut omaan käyttööni tai vaikka saanut lahjaksi?…

Kysytty

Voinko perustaa kirpputorin omaan kotiini, niin että möisin siellä omia tavaroitani, jotka olen joskus ostanut omaan käyttööni tai vaikka saanut lahjaksi? Voinko laittaa tienvarteen "Pihakirppis" -viitan, vaikka tavarani olisivat myynnissä kauemmin kuin päivän? Ja jos haluan myydä näitä netin kautta, pitääkö kysyä lupa jostain?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tavallisen yksityisen tai taloyhtiön pihakirppiksen järjestämiseen ei tarvita mitään lupaa.

Pihakirppiksen voi siis järjestää kuka tahansa, mutta sen on tapahduttava sellaisella alueella (esim. omakotitalon piha, rivitaloyhtiön piha, taloyhtiön piha, yrityksen piha) johon pihakirppiksen järjestäjällä on kyseisen maanomistajan lupa. Julkisella paikalla ei voi järjestää Pihakirppistä ilman asianomaista lupaa.

Netin kautta myymiseenkään ei tarvita lupaa, jos yksityishenkilö myy oman perheensä käytössä olleita tavanomaisia tavaroita.

Pihakirppis-sivustolle on koottu aiheeseen liittyviä ohjeita ja muuta tietoa.