Voiko Ylen Elävään arkistoon esittää toiveita, mitä ohjelmia siellä julkaistaisiin?

Kysytty

Voiko Ylen Elävään arkistoon esittää toiveita, mitä ohjelmia siellä julkaistaisiin?

Vastaus

Vastattu

Kyllä, Ylelle voi lähettää ohjelmatoiveita palautelomakkeen kautta. Tässä linkki Ylen asiakaspalvelun verkkosivuille: Asiakkaiden Service Portal - Customer Service (yle.fi)

0 ääntä

Kommentit

Aivan turhaan. Ihan sama kuin Areenankin kanssa. Tyhjien toiveiden tynnyri. Olen lähetellyt samaa toivelistaa n. 10 vuotta ja ainutkaan ei ole toteutunut. Ohjelmia oli sekä TV:n, että Radion puolelle. Ei luulisi, että esim. vanhojen Weismüllerin tähdittämien Tarzan elokuvien esittäminenkään uusiksi on niin vaikeaa, sillä viimeksihän ne tuli 70-luvulla, joten kaipa ne nauhat vielä jossain olisivat ja lisenssitkin varmaan vielä voimassa?

Joissakin kirjastoissa on yhä lainattavissa Johnny Weissmullerin Tarzan-elokuvia DVD:inä.

Juu, löytyy, tasan yksi kappale. Tuo nyt vain oli esimerkki siitä, että Ylelle on turha lähetellä toiveita mistään vanhemmista elokuvista tai kuunnelmista. Samoin ottaa päähän se, että kun viimein uusivat jotain sarjoja TV:ssä, niin aloitetaan aina jostain kymmenennestä kaudesta, kun uusinta pitäisi alkaa aina ensimmäisestä kaudesta, esimerkkejä on pilvin pimein: murha paratiisissa, midsomerin murhat, kettu, isä Brown, murhia ja kantrimusiikkia, miss marple jne. Miksi muuten Bergerac-sarjaakaan ei ole uusittu, vaikka onkin 80-luvulta, joka pitäisi vielä olla saatavissa. Mihin ihmeeseen on jäänyt seriffi Mc Cloud, Maigret, Arsene Lupin jne. ? Toiveita on kyllä lähetetty.

Yllä esitetty oletus "lisenssitkin varmaan vielä voimassa" on väärä. Mitään monta vuosikymmentä jollakin kertamaksulla voimassa olevia TV-esitysoikeuksia ei ole olemassakaan. Kaikki näyttämisen arvoiset ja suuria katsojamääriä kiinnostavat ulkomaiset elokuvat ja sarjat uusitaan täsmälleen niin monta kertaa kuin mihin on ostettu oikeus. (Kaikki ostetut eivät ole näyttämisen arvoisia, koska osa halutuimmasta materiaalista myydään pakettitarjouksina, joissa on ostettava mukana myös huonompaa.)

Näin ollen se, että jotakin suosittua tai tunnettua, kuten niitä-ja-niitä Tarzaneita, ei ole tullut Yleltä moneen kymmeneen vuoteen, johtuu lähes varmasti siitä, että niiden näyttäminen olisi liian kallista. Eri asia sitten on, että katsojilta saatuihin palautteisiin vastaaminen, esim. kertomalla heille tämä, voisi varmasti olla paremmalla tolalla.

Lisenssioletus olikin vain arvaus, sillä muitakin vielä vanhempiakin elokuvia on esitetty. Ilmeisesti niiden lisenssit ovat sitten olleet halpoja, koska ovat olleet melko ala-arvoisia tekeleitä. Eli talous edellä mennään, ei katsojan mielipiteillä ole merkitystä. Tosin, eipä nykyajan nuoret edes tiedä mitään hyvistä elokuvista, sarjoista tai kuunnelmista, joten eivät osaa mitään palautetta antaakaan. Niin, tuo palautteen antaminen tuntuu tosiaankin yhtä tyhjältä, sillä esim. kuunnelmapuolella reagointiaika tuntuu olevan sellaiset vajaa parikymmentä vuotta ja TV-puolella ei tunnu sekään riittävän.