Voiko suomalaisella kirjastoalan koulutuksella (esim. amk, ylempi amk tai yliopisto) työskennellä Yhdysvalloissa kirjastoalalla, onko tutkinto pätevä siellä?…

Kysytty

Voiko suomalaisella kirjastoalan koulutuksella (esim. amk, ylempi amk tai yliopisto) työskennellä Yhdysvalloissa kirjastoalalla, onko tutkinto pätevä siellä? Ja jos ei ole niin mikä tutkinto tai mitä kursseja Yhdysvalloissa pitää suorittaa, jotta saa pätevyyden?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varmaa vastausta asiaan en onnistunut löytämään. Tutkintojen vastaavuus on monimutkainen asia, varsinkin kun liikutaan Euroopan Unionin ulkopuolella. Yhdysvalloissa vaatimukset vaihtelevat lisäksi osavaltioittain. Yleensä Yhdysvalloissa kirjastonhoitajalta edellytetään master's degree -tasoista koulutusta, ainakin yleisissä kirjastoissa. Eri alojen kirjastoissa (tieteelliset kirjastot, koulukirjastot ... ) tilanne voi vaihtella.
Jos asia on ajankohtainen, kannattaa varmaankin ottaa yhteyttä Opetusministeriöön, jossa voidaan kirjoittaa Yhdysvaltain viranomaisia varten virallinen todistus Suomessa suoritetusta tutkinnosta ja sen laajuudesta. Todistukseen sisältyy myös kansainvälistä vertailua.
http://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/tutkintojen_tunnustaminen/suoma…

Yhdysvalloissa American Library Associationin (ALA, sikäläinen kirjastoalan keskusjärjestö) sivulle on koottu tietoa niille, jotka haluavat hakeaYhdysvaltojen kirjastotöihin ulkomaisella tutkinnossa. Sivustolle on mm. kerätty yhteystietoja toimistoihin, joista voi kysyä tutkintojen vastaavuuksista ja vaatimuksista.

http://www.ala.org/educationcareers/employment/foreigncredentialing/for…