Voiko pysäköintialueeksi "P"-liikennemerkillä 521 osoitetulla hiekkakentällä, jossa ei ole merkittynä minkäänlaisia parkkiruutuja, saada pysäköintivirhemaksun…

Kysytty

Voiko pysäköintialueeksi "P"-liikennemerkillä 521 osoitetulla hiekkakentällä, jossa ei ole merkittynä minkäänlaisia parkkiruutuja, saada pysäköintivirhemaksun, jonka syyksi on merkitty virhe: "Pysäköinti merkityn pysäköintipaikan viereen. TTL 28 § 1 mom,"?

Tuossa ylhäällä siis varsinainen kysymys. Tässä syy kysymykseen.

Tieliikennelain 28 §:n 1 momentin 6 kohdan mukaan pysäköinti on kielletty merkityn pysäköintipaikan vieressä tahi merkityllä pysäköintipaikalla siten, että ajoneuvo osittainkin jää kullekin ajoneuvolle merkityn paikan ulkopuolelle.

Lisätietona, että itse alueella on lyhtypylväässä pelkkä lisäkilpi 521b osoittamassa, minkä suuntaisesti autot tulee pysäköidä hiekkakentän laitaan.

Vastaus

Vastattu

Kirjastot ovat kirjastoja. Ne tarjoavat asiakkaille aineistoja - kirjoja ja tutkimuksia -  esimerkiksi tieliikennelain tulkitsemisesta, mutta eivät anna oikeudellista neuvontaa yksittäisistä tulkintakysymyksistä. Tässä tapauksessa tulkinnan antaminen kuuluu tieliikennelakiin erikoistuneelle juristille.

Jos asiasta tahtoo keskustella juristin kanssa, silloin voi käyttää hyväkseen esimerkiksi Suomen asianajajaliiton maksutonta asianajajapäivystystä:

https://asianajajaliitto.fi/asianajopalvelut/mista-loydan-asianajajan/m…