Voiko pestyt luomumandariinit käyttää kuorimatta hedelmäsoseen valmistukseen?

Kysytty

Voiko pestyt luomumandariinit käyttää kuorimatta hedelmäsoseen valmistukseen?

Vastaus

Vastattu

Kiitos mielenkiintoisesta kysymyksestä! Löytämieni Internet-tekstien perusteella näyttää siltä, että vastaus on  myönteinen. Käytännössä tavallisessa sitrushedelmien käytössä torjunta-ainemäärät jäävät saamieni tietojen perusteella niin pieniksi, ettei niistä ole ihmiselle haittaa. Jotkut tekstit kertovat, että kuorissa voi olla jopa terveydelle hyödyllisiä aineita. Kuoret saattavat silti mahdollisesti aiheuttaa vatsanpuruja, ainakin herkkävatsaisille.

Tästä aiheesta löytyy yllättävän paljon materiaalia Internetissä olevista julkaisuista. Niiden kohdalla täytyy tietenkin arvioida lähteiden luotettavuutta, mutta perusviesti näyttää silti olevan ylle kirjoittamani: tavallisessa käytössä pestyn klementiinin kuoret voi syödä. Ja mielestäni siitä seuraa, että niitä saa käyttää soseessakin. Kysy toki asiasta vielä omalta lääkäriltäsi tai ravitsemusterapeutilta, jos asia askarruttaa ja haluat todellisen ammattilaisen arvion!

Alla muutamia aihetta koskevia linkkejä ja lähteitä. Niissä kommentoidaan sekä Suomen että Yhdysvaltojen tilannetta mandariinien kuorien syömisen osalta:

Kuorimatta paras - tai sitten ei | Puoli seitsemän | yle.fi

Voit syödä ihan kaikki hedelmät kuorineen - uskomattomia terveyshyötyjä! (iltalehti.fi)

Tangerines: Health Benefits, Nutrients per Serving, Preparation Information, and More (webmd.com)

3 Myths About Eating Peels of Produce It’s Time To Dispel | Well+Good (wellandgood.com)

Can You Eat Clementines With the Peel? | Our Everyday Life

Kuorimatta paras - tai sitten ei | Puoli seitsemän | yle.fi