Voiko koronavirus tarttua mustikoista, jos noukkija olisi viruksen kantaja? Noukkija on koskenut kuitenkin melkein jokaiseen mustikkaan. Jos mustikoissa on…

Kysytty

Hei,

Voiko koronavirus tarttua mustikoista, jos noukkija olisi viruksen kantaja?
Noukkija on koskenut kuitenkin melkein jokaiseen mustikkaan.
Jos mustikoissa on virus, niin kuoleeko se pakastettaessa?

Kysyy Maria

Vastaus

Vastattu

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilla lukee koronaviruksen tarttumisesta mm. seuraavasti:

"Elintarvikkeiden tai tavaroiden välityksellä tapahtuvia tartuntoja ei ole toistaiseksi havaittu.

"Herkillä laboratoriomenetelmillä on havaittu, että virus voi säilyä erilaisilla pinnoilla muutamista tunneista jopa kolmeen päivään. Teoreettisista tutkimuksista ei kuitenkaan voi tehdä suoria päätelmiä siitä, miten virus säilyy arkiympäristössä. Pintojen osuus viruksen leviämisessä ei nykytiedon mukaan ole merkittävä." Tästä pääset THL:n sivulle.

Koronavirus ei säily tartuttamiskykyisenä kovin pitkään elimistön ulkopuolella, joten se tuskin selviää viikkojen tai kuukausien pakastimessa oleskelusta. Virukset eivät varsinaisesti ole eläviä, joten koronaviruksen ei voi sanoa kuolevan pakkasessa.

Mustikoita voi siis syödä huoletta!

Riikka Tuomi