Voiko kirjasto/arkisto tehdä harvinaisesta nuotista kopion ja lähettää tämän kopion kaukolainaksi toiseen kirjastoon alkuperäisen sijaan?

Kysytty

Hei,

voiko kirjasto/arkisto tehdä harvinaisesta nuotista kopion ja lähettää tämän kopion kaukolainaksi toiseen kirjastoon alkuperäisen sijaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1. Ensin on selvitettävä, onko nuotti tekijänoikeuden suojaama vai ei. Nuotin harvinaisuudella ei ole tekijänoikeudellisesti merkitystä, ainoastaan sen sisältämän musiikin säveltäjien ja sanoittajien kuolinvuosilla. Jos näiden henkilöiden - kaikkien - kuolemasta on kulunut 70 vuotta, kirjastossa voidaan vapaasti kopioida nuotti ja lähettää se paperimuodossa tai digitaalisena skannauksena asiakkaalle.

2. Jos nuottien sisältämä musiikki ei ole tekijänoikeudellisesti vapaata (ks. edellä), kirjastolla ei ole edes asiakkaan pyynnöstä oikeutta tehdä kopiota ja toimittaa sitä asiakkaalle. Syynä on tekijänoikeuslain 12§, joka sallii meidän tehdä valokopioita asiakkaan toimeksiannosta melkein kaikesta muusta, mutta ei sävellys- ja elokuvateoksista. Tämä rajoitus koskee kaikkia kirjastoja, koska asiakkaan toimeksianto ei kumoa lain selvää rajausta.

3. Tekijänoikeuden suojaamasta nuotista saa asiakas itse valmistaa yksityiseen käyttöönsä muutamia kopioita, mutta tätä kopiointia ei siis saa teettää ulkopuolisella (jollainen kirjasto tässä tapauksessa on).

4. Sillä, asioiko asiakas yhden vai useamman kirjaston kautta, ei tässä asiassa
ole merkitystä.

Edellä esitetystä johtuen vastaus on siis nuotin sisältämästä musiikista riippuen kyllä (Bach) tai ei (Hector), yleensä ei.