Voiko Helsingin kaupunginkirjastossa opiskella kirjastoalalle oppisopimuksella?

Kysytty

Voiko Helsingin kaupunginkirjastossa opiskella kirjastoalalle oppisopimuksella?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helpointa kirjastoalalle on opiskella ammttiopistossa (esimerkiksi Keuda Keravalla), ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa. Oppisopimuksen tai koulutussopimuksen kautta tehtävät koulutukset ovat mahdollisia, mutta harvinaisia työelämälähtöisiä tapoja opiskella. Oppisopimusopiskelu tarjoittaa sitä, etä opiskelija, työnantaja ja opiskelija sopivat opinnoista ja opiskelija solmii oppisopimuksen ajaksi työsopimuksen. Oppisopimusopiskelija on siis määräaikaisessa työsuhteessa. Opinnot eivät välttämättä takaa työsuhteen vakinaistamisa opintojen jälkeen. Myös koulutussopimuksessa opiskeleva sopii tutkinnon osien suorittamisesta työnantajan ja oppilaitoksen kanssa, mutta hän ei saa työskentelynsa aikana palkkaa eikä ole työsosiaalisten etujen piirissä vaan hän voi muiden opiskelijoiden tavoin anoa opintotukea.

Helsingin kaupunginkirjastossa oppisopimusopintoja on toki mahdollista suorittaa. Useimmiten se edellyttää työskentelyä esimerkiksi palkkatuettuna työntekijänä kirjastossa jo ennen sopimuksen tekoa, jolloin voidaan olla varmoja siitä, että kirjastoala on opiskelijalle oikea ala. Kirjastotyöstä ja mahdollisesta oppisopimusopinnoista kiinnostuneiden kannattaa ottaa yhteyttä suoraan paikallisten kirjastojen johtajiin.

Keuda : Oppisopimus pähkinänkkuoressa https://yrityksille.keuda.fi/oppisopimus/oppisopimus/oppisopimus-opiskelijalle/

Oppisopimus.fi : https://www.oppisopimus.fi/opiskelijalle/