Voidaanko nykyisen lainsäädännön pohjalta purkaa "paperittomia siirtolaisia" piilottelevan oma oleskelulupa (tai kaksoiskansalaisuus)?

Kysytty

Voidaanko nykyisen lainsäädännön pohjalta purkaa "paperittomia siirtolaisia" piilottelevan oma oleskelulupa (tai kaksoiskansalaisuus)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun vastaajat eivät ole lakimiehiä, joten vastaus on varsin yleinen. Vastauksen tiedot perustuvat pääasiassa Maahanmuuttoviraston sivun tietoihin. Suomen kansalaisuuden menettäminen on harvinaista. Kansalaisuuden menettää automaattisesti 22-vuotias, jolla on myös toisen valtion kansalaisuus ja jolla ei ole riittävää yhteyttä Suomeen. Muuten Suomen kansalaisuuden voi menettää ainoastaan henkilö, joka on saanut kansalaisuuden anomuksesta ja jonka anomuksessa on ollut tarkoituksellisesti vääriä tietoja. Tämä koskee myös kaksoiskansalaisia. Suomi sallii kaksoiskansalaisuuden eikä toisen maan kansalaisuus ole syy menettää Suomen kansalaisuutta.

Myös oleskelulupa voidaan peruuttaa, jos luvan saaja on  antanut tietoisesti henkilöllisyyttään koskevia tai muita päätökseen vaikuttaneita vääriä tietoja lupaa hakiessaan. Lupa peruutetaan, jos luvan hakija on salannut tietoja, jotka olisivat voineet estää sen saamisen. Oleskelulupa voidaan myös peruuttaa, jos ne syyt, joiden perusteella lupa on myönnetty, eivät enää ole voimassa. Esimerkiksi työskentelyn perusteella myönnetty lupa voidaan peruuttaa, jos työskentely päättyy. Oleskelulupaa pidetään rauenneena, jos oleskeluluvan saanut henkilö ei ole pitkään aikaan oleskellut Suomessa. Oleskelulupa voidaan peruuttaa myös, jos toinen Schengen-maa sitä vaatii. Tällöin on kyse siitä, että luvan haltijaa on kielletty saapumasta Schengen-alueelle. Syinä kieltoon voivat olla:

  • hakemus on hylätty maahantulosäännösten kiertämisen takia esimerkiksi lumeavioliiton vuoksi
  • henkilön katsotaan olevan vaaraksi yleiselle järjestykselle tai turvallisuudelle esimerkiksi tekemiesi rikosten perusteella
  • kansainvälistä suojelua koskeva hakemus hylätään nopeutetussa käsittelyssä
  • henkilö ei maasta vapaaehtoisesti sinulle annettuna määräaikana.

Kuvaamasi tilanne ei siis kuulosta oleskeluluvan purkamisen perusteelta.

Lähteet:

Maahanmuuttovirasto : Luvat ja kansalaisuusasiat https://migri.fi/luvat-ja-kansalaisuus
Ulkomaalaislaki https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20040301?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=ulkomaalaislaki#L4P58