Otsikko
Vilho Koskelan sotia edeltäneen sotilaskoulutuksen kesto ja ajoitus? Väinö Linnan teoksissa on jäänyt mietityttämään, milloin Vilho Koskela teoriassa suoritti…

Kysytty

Vilho Koskelan sotia edeltäneen sotilaskoulutuksen kesto ja ajoitus? Väinö Linnan teoksissa on jäänyt mietityttämään, milloin Vilho Koskela teoriassa suoritti asevelvollisuutensa (vuosi, mihin aikaan vuodesta alkoi) sekä kauanko se kokonaisuudessaan kesti (sekä perusosa- että aliupseerikoulukin)? Varusmiespalvelus kun on muuttunut niistä ajoista, ja olisi mukava tietää ajallinen sijoittuminen sen ajan säännöillä, jos Koskela olisi ollut todellinen henkilö.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Täällä Pohjantähden alla -teoksen kolmannesta osasta käy ilmi että Vilho Koskela astui palvelukseen Tampereen rykmentissä, Lahden Hennalassa. Teoksessa kerrotaan myös Vilhon päässeen lomalle keväällä ennen aliupseerikouluun menoa. Hän kotiutui keväällä ja joutui heti toukotöihin. Palvelukseenastumisvuosi ei tekstistä käy suoraan ilmi, mutta oletetaan että kyseessä on 1934.

Varusmiesten palvelukseenastumisaikoja yhdenmukaistettiin 1934 alussa. Palvelukseen astuttiin pääsääntöisesti tammi-, touko- ja syyskuussa. Vilho osuisi aliupseerikoulun aloitusajan perusteella tammikuun 1934 saapumiserään. Peruskoulutuskausi kesti runsaat 4 kuukautta. Toukokuussa olisi alkanut aliupseerikoulu, sekin kestoltaan noin 4 kuukautta. Tätä seurasi 29 viikon ryhmänjohtajakausi. Kotiutuminen olisi osunut loppukeväälle 1935, sopivasti toukotöihin.

Lähteitä ja lisätietoja:

  • Kronlund, J. (toim.) (1988). Puolustusvoimien rauhan ajan historia: Suomen puolustuslaitos 1918-1939. Porvoo, WSOY.
  • (1938). Tampereen rykmentti 1918-1938: 20-vuotisjulkaisu. Lahti, Tampereen rykmentti.
  • Linna, V. (1962). Täällä pohjantähden alla: 3. Porvoo, WSOY.