Otsikko
Viipurissa vuoden 1928 alussa esitettiin elokuvaa, jonka nimi oli 12-vuotiaan isäni mukaan "Chang ja Karimir ja Kleopatra". Isäni kertoo kirjeessään…

Kysytty

Viipurissa vuoden 1928 alussa esitettiin elokuvaa, jonka nimi oli 12-vuotiaan isäni mukaan "Chang ja Karimir ja Kleopatra". Isäni kertoo kirjeessään sisarelleen käyneensä koulun kanssa katsomassa elokuvaa ja kuvailleensa sitä hauskaksi. Mikä tämä elokuva mahtoi olla? En ole sitä netistä löytänyt.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Viipurissa ilmestyneessä Karjala-lehdessä on ollut 16.-17.1.1928 maininnat Viipurin Kulmahallissa esitettävistä koululaisnäytöksistä elokuvista "Chang" sekä "Kasimir ja Kleopatra". Kyseessä on ollut siis kaksi eri elokuvaa.

Changista kirjoitetaan 16.1.1928:

"Filmissä kuvataan Pohjois-Siamin asukkaiden vaikeata elämää sikäläisissä aarniometsissä. Viidakon villit pedot ja suuret norsulaumat aiheuttavat siamilaisille kamppailuja elämismahdollisuuksiensa puolesta --".

Lopuksi mainitaan myös:

"-- Jatkonumerona on hauska 2-osainen rakkaustarina kissamaailmasta Kasimir ja Kleopatra".

Kyseiset lehdet ovat vapaasti luettavissa Kansalliskirjaston digipalvelussa:

Karjala 16.1.1928, sivu 2

Karjala 17.1.1928, sivu 4

Lisätietoja Chang-elokuvasta esimerkiksi IMDB-palvelussa ja Wikipediassa.