Venettä tarkoittava kiinan alkukielen merkki? Ja alkuperä jos mahdollista? Kirja / Net osoite ko. aiheeseen?

Kysytty

Venettä tarkoittava kiinan alkukielen merkki?
Ja alkuperä jos mahdollista?
Kirja / Net osoite ko. aiheeseen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kiinaksi vene on 船 (chuán). Merkin nk. radikaali eli vasemmanpuoleisin osa 舟 (zhōu) on kehittynyt varhaisemmista venettä tarkoittavista merkeistä. Ne puolestaan ovat olleet piktogrammeja eli kuvia, ja esittäneet bambulauttoja ja jokiveneitä. Kaikkein vanhimmissa oraakkeliluista ja pronssiesineistä löydetyissä merkeissä on selvästi nähtävissä kiinalaislle veneille tyypillinen suora keula ja pyöristyvä pohja.

Suosittelen kaikille aiheesta kiinnostuneille Cecilia Lindqvistin teosta Merkkien valtakunta (WSOY 1991), joka käsittelee siis nimenomaan kiinalaisten kirjoitusmerkkien alkuperää ja historiaa.

Oiva verkkosivusto kirjoitusjärjestelmisä kiinnostuneille on englanninkielinen http://www.ancientscripts.com

Suomeksi tietoa löytyy esim. Kansalliskirjaston kirjoituksen historiasta kertovasta verkkonäyttelystä https://www.kansalliskirjasto.fi/extra/verkkonayttelyt/kirjaimistot/