Venäjän Itämeren laivaston komentaja Adrian Nepenin surmattiin Helsingissä 1917. Ilmeisesti laivaston esikunta siis sijaitsi tuolloin Suomenlinnassa. Milloin…

Kysytty

Venäjän Itämeren laivaston komentaja Adrian Nepenin surmattiin Helsingissä 1917. Ilmeisesti laivaston esikunta siis sijaitsi tuolloin Suomenlinnassa. Milloin esikunta oli sijoitettuna Suomeen ja miksi tähän sijoitusratkaisuun oli päädytty?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ensimmäistä maailmansotaa edeltävissä Venäjän meripuolustussuunnitelmissa Itämeren laivaston pääsatama oli Kronstadtin tukikohta sekä Pietarin amiraliteetin telakka, mutta laivaston operatiivisina tukikohtina olivat Viapori ja Tallinna. Viaporin sotasatamaan sisältyi myös Katajanokan satama-alue. Laivaston pitäminen Kronstadtissa sodan syttyessä ei ollut mielekästä väylien vaikeakulkuisuuden ja talvisten jääolosuhteiden takia. Kronstadtin tehtäväksi jäi pääkaupunki Pietarin puolustus tykein ja miinoituksin. Viaporin sotasatamaan sijoitetun Itämeren laivaston tehtävänä oli estää Saksan tunkeutuminen meritse Pietariin.

Itämeren laivastoa komensi sodan alussa Nikolai von Essen, ja hänen alaisuudessaan oli myös Viaporin linnoituksen rannikkopuolustus ja Viaporin sotasatama. Von Esseniä seurasivat Vasili Kanin (1915-1916) ja Adrian Nepenin (1916-1917). Itämeren laivaston esikuntalaivana oli vuodesta 1915 entisestä suomalaisesta matkustajalaivasta muutettu yhteysalus Kretšet (Tunturihaukka).

Lähteitä ja lisätietoja:

4 ääntä

Kommentit

Mikä oli Nikolai von Essenin upseerinarvo?