Otsikko
Varausjonon pituus ja siinä eteneminen mietityttää. Olen varannut erään kirjan jo lokakuun alussa. Nyt tammukuun lopussa varausjono näyttää kohdallani 17 / 112…

Kysytty

Varausjonon pituus ja siinä eteneminen mietityttää. Olen varannut erään kirjan jo lokakuun alussa. Nyt tammukuun lopussa varausjono näyttää kohdallani 17 / 112. Miten tuo pitää pitää tulkita? Kyseistä kirjaa näyttäsi olevan 41 kappaletta. Kaunko joudun vielä odottamaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olet jonossa sijaluvulla 17, kun varauksia on kaikkiaan 112. Molemmat luvut muuttuvat koko ajan sen mukaan, miten lainassa olevia niteitä palautetaan ja uusia varauksia tehdään.

Kun sijaluku on 17 ja niteitä on 41, on hyvin suuri todennäköisyys, että kuukauden sisällä palautuu niin monta lainaa, että varauksesi ottaa kirjasta kiinni. Koska jokainen lainaaja kuitenkin käyttäytyy yksilöllisesti, on mahdotonta arvioida tällaisia asioita tarkasti. Mitä kauempana jonossa on, sitä vaikeampaa odotusaikaa on arvioida.

Oma veikkaukseni on, että kuukauden sisällä saat kirjan. Lupausta en voi kuitenkaan antaa. Onnekkaassa tapauksessa se voi tulla nopeamminkin.

Heikki Poroila