Otsikko
Varasin kirjan, joka saapui kirjastoon. En ehtinyt noutamaan kyseistä teosta ja sain kuulla, etten tarvitsekaan kirjaa. Täytyykö minun joka tapauksessa maksaa…

Kysytty

Varasin kirjan, joka saapui kirjastoon. En ehtinyt noutamaan kyseistä teosta ja sain kuulla, etten tarvitsekaan kirjaa. Täytyykö minun joka tapauksessa maksaa 0,5 € varausmaksu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ei tarvitse. Noutamatta jääneistä varauksista ei toistaiseksi peritä varausmaksuja.

0 ääntä

Kommentit

Kysymyksestä ja vastauksesta ei ilmene, missä tuollainen on mahdollista. Suomen toiseksi suurimman taajama-alueen kirjastoissa menee varausmaksu, vaikka kirjaa ei noutaisikaan. Varausta ei edes voi poistaa, jos teos on jo noudettavissa tai matkalla noutokirjastoon.

Suomen kirjastoissa on erilaisia käytäntöjä maksujen suhteen. Ylläoleva vastaus koskee Helsingin kaupunginkirjastoa. Tällä hetkellä pääkaupunkiseudullakin on eri käytäntöjä kunnissa, kun Helmet-alueella Vantaan kaupunginkirjasto aloitti kokeilun varauskäytännön uusimiseksi ja poisti varausmaksun perimisen Vantaan kirjastoissa ainakin vuoden 2013 loppuun asti.

Myös Espoo on poistanut varausmaksunsa toistaiseksi.
Toimitus