Otsikko
Varaa teos toiminnasta haluaisin tietää mistä varaus tehdään jos esim. kirja löytyy Järvenpään ja Keravan kirjastosta ja itse olen Tuusulasta ja näen että…

Kysytty

Varaa teos toiminnasta haluaisin tietää mistä varaus tehdään jos esim. kirja löytyy Järvenpään ja Keravan kirjastosta ja itse olen Tuusulasta ja näen että Keravan lainan eräpäivä on lähempänä ja haluaisin tehdä varauksen niin että noutaisin sen Keravalta, jolloin siitä ei koitu seutuvaraus maksua niin laitanko varaustyypiksi pelkän "varauksen" ja noutopaikaksi Keravan kirjasto?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirkes-kirjastoissa on tosiaan käytössä varausmaksu silloin, kun aineistoa pyydetään kimppaan kuuluvasta toisesta kirjastosta. Maksun voi välttää siten, että tekee tavallisen varauksen ja merkitsee noutopaikaksi sen kirjaston, jonka kokoelmaan haluttu aineisto sisältyy.

Kannattaa myös muistaa, ettei näkyvillä oleva viimeinen palaustuspäivä välttämättä kerro mitään siitä, milloin laina oikeasti palautuu. Osa lainaajista palauttaa lainojaan reilusti etuajassa, jotkut toiset ovat taipuvasia myöhästelemään. Sen takia ei yleensä kannata kauheasti spekuloida sillä, mikä nide palautuu nopeimmin.

Heikki Poroila