Otsikko
Vantaan samoin kuin koko pääkaupunkiseudun vanhin rakennus on 1450-luvulla valmistunut Pyhän Laurin kirkko, mutta mitkä ovat Vantaan muut vanhimmat rakennukset…

Kysytty

Vantaan samoin kuin koko pääkaupunkiseudun vanhin rakennus on 1450-luvulla valmistunut Pyhän Laurin kirkko, mutta mitkä ovat Vantaan muut vanhimmat rakennukset? Yleisesti ottaen kaupungissa on varsin vähän mitään, mikä olisi valmistunut ennen vuotta 1960, sen tiedän.

Vastaus

Vastattu

Tässä muutamia esimerkkejä Vantaan vanhoista rakennuksista.

Håkansbölen kartano. Kartanon historia ulottuu 1500-luvulle ja kartanopuiston historia 1700-luvun lopulle. Nykyinen, jugendtyylinen päärakennus on valmistunut vuonna 1908. Kartanon talousrakennuksista vanhimmat ovat 1800-luvun alkupuolelta.‍

Backaksen kartano. Kartanon päärakennuksen runko on rakennettu 1818 ja siivet 1844. Päärakennus on uudistettu 1920-luvun lopulla.

Königstedtin kartano, jonka juuret ovat 1500-luvulta. Nykyinen rakennus on  vuodelta 1816. Rakennus toimii nykyisin valtioneuvoston edustuskartanona.

Tikkurilan vanha asema, jossa sijaitsee nykyisin Vantaan kaupunginmuseo. Tikkurilan vanha asema on Suomen vanhin säilynyt kivinen rautatieasemarakennus. Sen suunnitteli Hämeen lääninarkkitehti ja kansallistaiteilijamme isä, Carl Albert Edelfelt. Rakennus valmistui v. 1862.

Korson rautatieasema. Asema rakennettiin 1918 Thure Hellströmin Seinäjoen-Kristiinankaupungin-Kaskisten –rataa varten laatimien V luokan aseman tyyppipiirustusten pohjalta. Asuinkasarmi oli valmistunut 1901 Bruno Granholmin suunnittelemana. Asuinkasarmia kunnostettiin 1999.

Vantaan kaupunginmuseon nettisivustolta löytyy lisätietoja sekä tarkempi listaus erilaisista kohteista.

https://sivistysvantaa.fi/vantaankaupunginmuseo/artikkelit/Kulttuuriymparisto/rakennusperinto160.html

Lähteet: Museoviraston RKY-rekisteri, Vantaan Kaupunginmuseo: sivistysvantaa.fi/vantaankaupunginmuseo, Valtioneuvosto.fi