Vanhaan "hyvään" aikaan sanalla, teknologia, käsitettiin toimintoa jossa liikkuivat rattaat ja vivut tai ainakin jotakin vastaavaa. Nykyään sanaa käytetään…

Kysytty

Vanhaan "hyvään" aikaan sanalla, teknologia, käsitettiin toimintoa jossa liikkuivat rattaat ja vivut tai ainakin jotakin vastaavaa. Nykyään sanaa käytetään yleisesti, esim lääketeollisuudessa, ohjelmistojen yhteydessä yms, jopa varsin yllättävissä yhteyksissä. Mikä siis on sanan 'teknologia' viimeisin määritelmä?

Vastaus

Vastattu

Kotimaisten kielten keskuksen verkkosivustolla, www.kotus.fi, on Kielitoimiston sanakirja, www.kielitoimistonsanakirja.fi, jonka mukaan teknologia on "vars. pitkälle kehittynyt tekniikka ja sen sovellukset, us. nähtynä laajoina kokonaisuuksina." Esimerkkeinä mainitaan elintarvike-, metsäteknologia, huipputeknologia.