Vanha Vaari osti itselleen sotamuistoksi ko venäläisen sanitäärimerkin Lappeenrannan torilta 1970-luvun puolivälin paikkeilla. Merkki on siis ehta sotavanhus,…

Kysytty

Vanha Vaari osti itselleen sotamuistoksi ko venäläisen sanitäärimerkin Lappeenrannan torilta 1970-luvun puolivälin paikkeilla. Merkki on siis ehta sotavanhus, eikä myöhempien aikojen tiluliita, sen näkee myös työn jäljestä. Nyt huomaan merkin paikkakunta on VIIPURI, toki kyrillisin kirjaimin. Onko sotatieteilijöillä tietoa ehtikö vihollis-Neuvostoliitolla olla aikajanalla Talvisotamme päättyminen 03/1940 - Viipurin takaisinvalloitus n 31.8.1941 Viipurissa laatutyötä suoltava prenikkavalmistaja? Eihän merkki olisi ollut myynnissä 1970-luvulla torillamme ellei se olisi tullut oman sotilaamme taskussa jatkosodasta koti-Suomeen. Kirjaimet ovat kyrilliset P.O.K.K. ja alareunassa "Vyborg" siis kyrillisin kirjaimin. Harmittelen kuvalaatua, prenikka oli vaikea kuvauskohde nurjalta puoleltaan.

Vastaus

Vastattu

Verkkolähteiden mukaan merkintä tarkoittaisi Venäjän Punaisen Ristin Leningradin Viipurin piiriä. Sana viitannee siis Leningradin pohjoiseen kaupunginosaan (Vyborgski raion), ei suomalaisille tutumpaan kaupunkiin. Merkistä on verkossa hieman ristiriitaisia tietoja, mutta se on todennäköisesti hyväksytty käyttöön 1934, ja valmistus päättynyt kesäkuussa 1941. Suomalaiseksi sotamuistoksi se on voinut päätyä talvi- tai jatkosodassa.

Lähteitä: