Otsikko
Valkoposkihanhet ovat oppineet olemaan pelkäämättä ihmistä ja tulevat joskus vähän kiusallisenkin lähelle, etten sanoisi. Monet muut linnut myöskin. Miksi…

Kysytty

Valkoposkihanhet ovat oppineet olemaan pelkäämättä ihmistä ja tulevat joskus vähän kiusallisenkin lähelle, etten sanoisi. Monet muut linnut myöskin. Miksi jänikset kuitenkin edelleen pelkäävät ihmisiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jäniksen kokemaan ihmisen pelkoon vaikuttaa sen luontainen käyttäytyminen ja geenit – ihminen on jänikselle peto, jota pelätään ja jolta suojaudutaan. Luonnossa elävien eläinten käytöstä ohjailevat ne perustarpeet, jotka palvelevat niiden selviytymistä (ruuansaanti, poikasten suojeleminen, lepopaikan löytäminen). Lisäksi käytökseen vaikuttavat opitut asiat, tunteet, sekä yksilöllinen käyttäytyminen.

Myös linnut pelkäävät petoja ja suojautuvat niiltä. En löytänyt lähdettä siihen, että linnut olisivat erityisesti oppineet olemaan pelkäämättä ihmisiä, enemmänkin että perustarpeiden täyttäminen menee pelon edelle tai että ne ovat oppineet erilaisia keinoja löytää ruokaa. Arkielämässä tästä on paljon esimerkkejä mm. lokkien ja varisten osalta – ne ovat oppineet, että ihmiseltä jää jälkeensä syömäkelpoista jätettä ja voivat lähestyä ihmistä ruuan saamisen toivossa. Valkoposkihanhet ovat hakeutuneet ihmisten suosimille alueille erityisesti siksi, että rannat sekä virkistys- ja piha-alueet hoidettuine nurmikkoineen tarjoavat niille helpot olosuhteet perustarpeiden täyttämiseen (ruuansaanti, poikueiden kasvattaminen).

Tarkempaa asiantuntijatietoa eläinten käyttäytymisestä löytyy esimerkiksi Suomen Luonnonsuojeluyhdistykseltä ja Birdlife Suomelta:

https://sey.fi/luonnonelaimet

https://www.birdlife.fi/

Aihetta hieman sivuten, yleisesti eläinten käyttäytymisestä löytyy mielenkiintoista tietoa esimerkiksi oheisista suomennetuista kirjoista:

Waal, Frans de: Olemmeko riittävän älykkäät tunnistamaan, kuinka älykkäitä eläimet ovat? (2017)

Wohlleben, Peter: Eläinten salattu elämä : luonnon asukkaiden ja lemmikkien sielunelämästä (2018)