Otsikko
Vaitinaro Tampereella? Tuleeko jonkun henkilön nimestä? Vaitti-nimisiä on Tampereella.

Kysytty

Vaitinaro Tampereella? Tuleeko jonkun henkilön nimestä? Vaitti-nimisiä on Tampereella.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaikka en onnistunut löytämään asialle pitävää vahvistusta, on mitä luultavinta, että Vaitinaro on saanut nimensä samaan tapaan kuin samoilla tienoilla sijaitseva Pispanaro: "Pispa omisti niittymaata Hyhkyn itälaidalla Pyhäjärven rannalla. Tienoota sanottiin Pispanaroksi." (Helenius) Niin kuin muuallakin Suomessa, oli vanhan Pirkkalan isännillä paljon näiden henkilökohtaisista ominaisuuksista johtuneita nimiä, joita heimoveljet olivat antaneet heidän ruumiillisten tai henkisten ominaisuuksiensa perusteella. Vaitti on mitä todennäköisimmin siirtynyt sukunimeksi hiljaiselle ja vähäpuheiselle ihmiselle annetusta lisänimestä. Otaksuttavasti vanhan Pirkkalan pitäjän Hyhkyssä on ollut tämänniminen isäntä, jonka mukaan Vaitinaro on sitten nimetty. Vaitinaro-nimi on joka tapauksessa ollut käytössä pitkään: Vaitinaronoja oli rajapaikkana jo isojakokartoissa 1700-luvulla. Hyhky tuli osaksi Tamperetta vuonna 1937.

Lähteet:
Kyllikki Helenius, Hyhky, hyvä kylä
K. V. Kaukovalta, Pirkkalan historia
Pirjo Mikkonen & Sirkka Paikkala, Sukunimet
Juhani Saarenheimo, Vanhan Pirkkalan historia